Doelgroep

 

Segmentatie aan de hand van analyse werkdocument in samenhang met duurzaamheid en beleving.

Leeftijd

Aan de hand van wat wij denken dat doelgroepen gemiddeld besteden aan reizen hebben wij voor een hogere leeftijd gekozen. Hierbij is er een grotere zekerheid en zijn de bestedingen in het land van bestemming naar waarschijnlijkheid groter. Ook denken wij dat consumenten tussen 21 tot 38 jaar het meeste interesse zullen hebben in de culturele, historische en natuur-aspecten van de Spaanse cultuur. Ook de leeftijden van de onderstaande lifestyle typen sluiten hierop aan.

Lifestyle

Wij zullen ons vooral richten op de volgende GfK Consumer Roperstyles:

-  Rational- realists (10% van de Nederlandse bevolking)

Zij zijn sterk op de toekomst gericht, met respect voor de samenleving en de natuur.

-         Organics (6% van de Nederlandse bevolking)

Voor hen is de natuur een deel van het leven. Men is minder geïnteresseerd in materiële zaken en zoekt eerder naar zaken als de schoonheid van de natuur en kunst. Ze zijn sterk internationaal georiënteerd. Ze zijn geïnteresseerd in ontspannen, koken en gaan in hun vrije tijd naar musea of natuurparken.

-         Open minded (13% van de Nederlandse bevolking)

Zij zien het leven als een ontdekkingstocht. Deze groep wil zich garag onderscheiden en is geïnteresseerd in kunst en wetenschap. Ze zijn vaak op zoek naar nieuwe producten en sterk online georiënteerd.

Vervoer

Vliegvakanties zijn zeer populair bij toeristen wereldwijd. Vliegen is de snelste manier om op gewenste bestemming te komen en daarnaast heeft de consument weinig regelzaken, de maatschappij is de belangrijkste organisator.

Vliegen is wel de minst duurzame manier om te reizen. Duurzaamheid wordt door de consument steeds belangrijker gevonden. Daarom kiezen wij voor een vliegreis waarbij de consument automatisch betaalt voor een GreenSeat waarbij de CO2 uitstoot gedeeltelijk wordt gecompenseerd.

Verblijf

Consumenten willen aan de ene kant meer rust en eenvoud en zijn aan de andere kant gesteld op hun luxe en comfort. Hier willen we dan ook een combinatie van maken. De consument zal bij ons in wisselende accommodaties overnachten, bijvoorbeeld campings maar ook hotels. Hierdoor wordt aan beide wensen voldaan.

Vermaak

Op het gebied  van vrije tijd:

-         nostalgie en echte ervaringen. De consument heeft steeds meer behoefte aan ‘echte’ en soms meer nostalgische ervaringen. Men wil iets in het echte leven meemaken, wellicht als reactie op de ‘digitale ervaringen’.

Hierop sluiten de volgende onderwerpen aan: het ‘buiten zijn’ in de natuur, het ervaren van min of meer authentieke cultuur van een bestemming en het avontuurlijke en actieve aspect.

-         Sportiviteit/activiteit

Zijn de afgelopen jaren het meest populair geweest onder de Nederlandse bevolking. In onze activa unica groepsrondreis zullen wij verschillende actieve elementen aanbieden.