Promotie

Unica Spanje Reizen wil de promotie zo actief mogelijk inzetten en dus vooral doelgroep gericht. Daarom werkt Unica Spanje Reizen doelgroep gericht, voor de Nederlandse en de Iranese reis.

Voordat de juiste promotiemiddelen gekozen worden, moeten eerst een paar punten duidelijk gemaakt worden, zodat er duidelijk wordt welke promotiemiddelen het beste aansluiten bij de gekozen doelgroepen.

Nederlandse reis:

Communicatie doelgroep: Actieve jongvolwassen stellen van 21 t/m 38 jaar.

Iranese reis:

Communicatie doelgroep: Leergierige hoogopgeleide tussen de 20 en 40 jaar.

Promotie doelstellingen beide reizen:

Voor het brainstormen over welke promotiemiddelen ingezet moeten worden is het belangrijk om te weten wat er met de promotie bereikt moet worden.

  1. De doelgroep informeren over het nieuwe product;
  2. Naamsbekendheid onder de doelgroep vergroten;
  3. De doelgroep overhalen tot aankoop en
  4. Meer omzet genereren.

Communicatiemix:

Unica Spanje Reizen wil zo min mogelijk massacommunicatie voeren, zodat zoveel mogelijk alleen de doelgroep zelf bereikt gaat worden. Dit is van belang voor de effectiviteit van de promotie, als het de verkeerde mensen bereikt, bereikt Unica Spanje Reizen de gezette doelen niet. Voor Iran wordt wel massacommunicatie gebruikt.

De boodschap:

Het is belangrijk dat de boodschap in de promotiemiddelen duidelijk en helder is en dat daarnaast de doelgroep ook duidelijker wordt en wat de producten precies inhouden.

De boodschap voor Nederland: Bent u graag actief met uw partner en leert u graag nieuwe mensen kennen? Leer Spanje op een jonge manier kennen, ga mee op groepsreis met Unica Spanje Reizen!

De boodschap voor Iran: Bent u benieuwd naar de cultuur en historie van Andalusië? Met name de Moorse tijd? Ga dan mee met de groepsreis Cultura Unica en stap met ons terug in de tijd.

Media Nederland:

  • Google Adwords
  • Digitale nieuwsbrieven
  • Unica Spanje Reizen Site
  • Radio 538 reclame
  • Sp!ts advertentie
  • Nu.nl Advertentie
  • Facebook

Resultaten meten en bijsturen

Resultaten meten en bijsturen van een promotiecampagne is een moeilijke zaak, de beste manier om de gekozen media te meten is:

  • Google Adwords: om de effectiviteit van Google Adwords te meten kan gekeken worden hoe vaak er op een link naar Unica Spanje Reizen site geklikt wordt. Dit zelfde geldt voor Unica Spanje reizen site zelf, de beheerders van de site kunnen zien hoe vaak de site bezocht is. Als het een negatief resultaat is kan de site worden geüpdate zodat de site een aantrekkelijkere aanblik krijgt.
  • De digitale nieuwsbrieven, die verstuurd worden naar enkel en alleen de doelgroep, kan het resultaat niet worden gemeten. Wel komt er een verhoogde naamsbekendheid door de nieuwsbrieven.
  • Radio 538 heeft een erg groot bereik en bereikt ook mensen die buiten de gekozen doelgroep vallen. Dit is meer een vorm van massacommunicatie maar een erg effectief wat betreft de naamsbekendheid vergroten onder het publiek.
  • Een advertentie in de Sp!ts is ook erg effectief in de zin van naamsbekendheid vergroten. De gekozen doelgroep leest gemiddeld vier uur per week gratis dagbladen, waaronder de Sp!its. De resultaten hier van meten is hier ook een moeilijk onderwerp. Wel kan er gekeken worden of er na de uitgave van de Sp!ts met advertentie, de site van Unica Spanje Reizen meer bezocht wordt.
  • Nu.nl is een veel bezochte startpagina, dat ook ruimte geeft voor vakantie advertenties. Voor Nu.nl geldt het zelfde als bij de Sp!ts. Na het zetten van de advertentie kan er gekeken worden of de site van Unica Spanje Reizen meer bezocht wordt.
  • Facebook is erg belangrijk in de tijd van het social media. Hiervan het resultaat meten is een moeilijke zaak, maar er zal wel meer naamsbekendheid geworven worden, wat voor een beginnende organisatie erg belangrijk is.

 Iranese media:

  • Parseek.com
  • Unica Spanje Reizen site

 Resultaten meten en bijsturen

  • Parseek.com is een zoekmachine, die gebruikmaakt van de database van Google, op de site van Unica Spanje Reizen kan in de gaten gehouden worden welke mensen de site bezoeken en hoeveel. Om bij te sturen kan er een andere Iranese zoekmachine worden bijgevoegd.
  • Unica Spanje Reizen site wordt gebruikt om geïnteresseerde te trekken om meer te weten te willen komen over de producten die Unica Spanje Reizen biedt.

SMART

Specifiek: De promotiemiddelen worden in september 2011 ingezet, om potentiële klanten te trekken en hen een vakantie van Unica Spanje Reizen 2012 te laten boeken.

Meetbaar: Doordat Unica Spanje Reizen een net nieuw opgestarte organisatie is, kan er van jaar tot jaar gekeken worden of het aantal deelnemende reizigers af- of toeneemt. In het geval van afname zullen de producten moeten worden bijgesteld.

Acceptabel: De producten stralen uniekheid af, iets waar Unica Spanje Reizen zich mee kenmerkt. Dit komt ook in de media naar voren.

Realistisch: Voor de producten met zijn gekozen doelgroep, zijn er media gekozen die de doelgroep bereikt.

Tijdsgebonden: September 2011 worden de media ingezet. Zo zal er vroeg naamsbekendheid ontwikkelt worden bij het publiek en kan worden geboekt.

Google Adwords: Dit programma wordt gebruikt om internetters op Google, via behulp van een aantal trefwoorden, naar de site van Unica Spanje Reizen te leiden. De trefwoorden luiden: Unica, Unica Spanje Reizen, actieve vakantie, actief, groepsreis, groepsreizen, stadstour, Andalusië, cultuur en culturele reis. Bij het intikken van deze woorden zal de site Unica Spanje Reizen op de eerste pagina van Google staan, zodat internetters Unica Spanje reizen makkelijk kunnen vinden. Elke ‘klik’ op de link naar de site van Unica Spanje Reizen kost €0,05, dit houdt in dat de betaalde euro’s direct naar het werven van potentiële klanten gaat. Ook kan er een daglimiet op worden gezet. Het daglimiet staat bij Unica Spanje Reizen op €30,-. Google Adwords wordt voor 500 dagen in gebruik genomen, dus de totale kosten hiervan zijn €18000,-. Hiermee kunnen 300.000 mensen bereikt worden, tussen dit bereik zit ook een deel waste.

Nederlandse promotieactiviteiten

Digitale nieuwsbrieven: Er worden nieuwsbrieven gestuurd naar de mensen in de leeftijd van de gekozen doelgroep. In de nieuwsbrief staat een introductie van het nieuwe product en dat zij een gratis reis kunnen winnen op de site door het beantwoorden van een prijsvraag.

Site Unica Spanje Reizen: Zoals eerder gezegd komt er een prijsvraag op de site te staan, waar potentiële klanten een gratis reis mee kunnen winnen. Op de site wordt Unica Spanje Reizen voorgesteld aan het publiek, omdat het een nieuwe organisatie is die probeert het publiek te bereiken met zijn unieke reizen. Verder wordt er op de site de nieuwe producten, de groepsreizen naar Andalusië, aangeprezen.

Radio 538: Unica Spanje Reizen wil de doelgroep zo goed mogelijk bereiken. Dit doen zij door middel van reclame maken op de radio. Radio 538 is één van de meest beluisterde radio zenders in Nederland. In Nederland luisteren mensen tussen de 20 en 34 jaar, dertien uur per week radio. In het spotje moet naar voren komen waar Unica Spanje Reizen voor staat en een oproep om de site zeker te bezoeken. Voor adverteren op Radio 538 zijn een aantal pakketten te kiezen. Unica Spanje Reizen heeft voor het boodschappakket gekozen. De boodschap word vanaf maandag t/m vrijdag herhaald in de tijd van tien uur ‘s ochtends tot vier uur in de middag. Deze boodschap word herhaald van september tot en met december, de kosten hiervan zijn €4380,-

Sp!ts: Veel mensen lezen de Sp!ts onderweg naar hun werk of school in de trein, de Sp!ts heeft dus een erg hoog bereik. Gemiddeld leest de gekozen doelgroep vier uur in de week gratis dagbladen. Er komt een advertentie dat 1/6e van de pagina gaat beslaan. In de advertentie wordt duidelijk gemaakt waar Unica Spanje Reizen voor staat en welke producten Unica Spanje Reizen in Andalusië aanbiedt. Ook wordt in de advertentie gezet dat Unica Spanje Reizen een prijsvraag heeft, waarmee de potentiële klanten een gratis reis mee kunnen winnen. Daarvoor worden zij doorgewezen naar site, om daar de vraag in te vullen.

Een advertentie plaatsen in de Sp!ts kost voor Unica Spanje Reizen €4775,-.

Nu.nl: Nu.nl is op vele computers de startpagina op het internet, er staan allerlei nieuwtjes op die door veel mensen gelezen worden. Nu.nl heeft ook een plek op zijn site dat in het teken van vakanties staat. Ook hier is het mogelijk om een advertentie te plaatsen. In de advertentie wordt duidelijk gemaakt waarvoor Unica Spanje Reizen staat en welke producten de organisatie de potentiële klant. Ook komt de prijsvraag aanbod, die de deelnemers kunnen invullen op de site. Met het juiste antwoord krijgt de winnaar een gratis reis voor hem en zijn partner aangeboden.

Een advertentie zetten op Nu.nl kost €6000,-.

Facebook: Potentiële reizigers kunnen via facebook op de hoogte blijven van de actualiteit in Spanje en van Unica Spanje Reizen zelf. Ook kunnen reizigers van Unica Spanje Reizen een berichtje achterlaten op de site. Door Unica Spanje Reizen op facebook te plaatsen, zal er meer naamsbekendheid geworven worden en zullen zij zich naar alle waarschijnlijkheid meer betrokken voelen bij onze organisatie.

Het maken van een account op facebook is gratis, maar het personeel dat de site beheerd niet.

Iranese promotieactiviteiten

Parseek.com:  Geïnteresseerden in reizen naar Spanje, Andalusië kunnen, doordat Parseek.com gebruik maakt van de Google database, bij Unica Spanje Reizen op de site terecht komen en door middel van de zoekmachine meer te weten komen over de groepsreis.

Site Unica Spanje Reizen: Zoals eerder gezegd komt er een prijsvraag op de site te staan, waar potentiële klanten een gratis reis mee kunnen winnen. Op de site wordt Unica Spanje Reizen voorgesteld aan het publiek, omdat het een nieuwe organisatie is die probeert het publiek te bereiken met zijn unieke reizen. Verder wordt er op de site de nieuwe producten, de groepsreizen naar Andalusië, aangeprezen.